Ett försök att klargöra kopplingen mellan New German Cinema och Michael Hanekes
Det vita bandet på
Weird Science samt en
fundering i dagens SvD om varför Harry Potter saknas på så många sammanfattningar/listor över kulturfenomen som präglade 00-talet .
6 kommentarer:
Apropå din Harry Potter-text, Käre Hynek, Mr. Smartypants & Know-it-all. Kan vi möjligen ha läst samma text i The Econmist? Likheten i analys - särskilt konklusionen - tycks vara mer än en slump.
”The Harry Potter economy
J.K. Rowling’s fictional wizard not only created an industry; he has also transformed Hollywood”
www.economist.com/businessfinance/displaystory.cfm?story_id=15108711
God Fortsättning
önskar
/Clemens
Käre Clemens, nej den texten hade jag faktiskt inte sett. Och jag är ingen idiot, hade jag läst en text med liknande resonemang i Economist så hade jag förstås hänvisat till den.
Att slutsatsen är mer eller mindre samma som min (fast jag går lite längre och pekar på att marknaden har expanderats och riktar sig till nya målgrupper) känns dock inte så förvånande - jag påpekar ju det förbluffande i att något så uppenbart som Potter-effekten inte har tagits upp i 00-talssammanfattningarna.
Hynek, din mugglare;
Vi 00-talssnuttskrivare vill ju inte fördärva marknaden för dig . Nu ligger ju fältet öppet för din cultural studies-doftande Potter-understreckare med semiotisk eftersmak.
cheerio
/Clemens
Tja, att Harry Potter inte mera flitigt listas under 00-talets inflytelserika kulturfenomen handlar nog mer om konventioner än om "lågkultur"-märkning.
Eftersom Harry Potter inte är uppfunnen under 00-talet klassas och listas karaktären mer som ett 90-talsfenomen. Så enkelt är det nog faktiskt.
Det var ju också en intressant artikel i economist.com. Men titeln lovar betydligt mer än vad faktan i den ger. Jag håller inte heller riktigt med titeln. Kommersen kring Potter-filmerna liknar mycket den runt Star Wars, vilket författaren även nämner. Men det är inte heller en typ av kommers som uppfunnits av någon av Hollywood Brats. Liknande fenomen ser vi faktiskt rätt tidigt i Hollywood.
Vänliga hälsningar,
David R-L
CMP: En vacker dag, en vacker dag. Men det är nog twilight snarare än Potter som behöver en streckare just nu.
FM: Genomslaget och de kulturella effekter jag skrev om kom på 00-talet. Så det är ett argument jag inte riktigt skriver under på.
Och nä, just kommersaspekten var väl inte så intressant. Snarare då det som överensstämde med min text: det breda genomslaget, massupplevelser riktade till en bred publik (och i mitt resonemang, en nyare målgrupp att sikta sig direkt till, tweenies). För sådana blockbusters är väl snart de enda blockbusters som återstår i nedladdningens tider.
Vilket år är en film gjord? Enligt konvention räknar man premiäråret, även om filmen har tagit många år att göra. Och det kan man ju tycka si och så om...
"Genomslaget och de kulturella effekter jag skrev om kom på 00-talet."
Där har jag en något annan uppfattning. Talar vi om kulturell påverkan har böckerna varit betydligt mer viktiga än filmerna. De första tre böckerna gavs ut under 97, 98 och 99 och det var faktiskt också under dessa år den största mediahysterin ägde rum. Då talades det om kinesiska piratkopior och falska uppföljare. Redan då såg man att läs och skrivförmågan ökade hos barn i Storbritannien och i USA.
Så någonstans måste man göra ett val när man definierar ett fenomen. Det är lättare att se var ett kulturellt fenomen börjar än var det slutar. Idag är Harry Potter en rätt naturlig del av vår kultursfär och kommer säkert att vara det även under 10-talet.
Det du skriver om ("det breda genomslaget, massupplevelser riktade till en bred publik "), och även vad som nämns i The Economist, handlar om Hollywood och filmindustrin. Jag skulle inte tillmäta Harry Potter som fenomen den påverkan som Harry Potter-filmerna har haft på filmindustrin. Om du vill jämställa Harry Potter som kulturfenomen med filmernas betydelse för filmindustrin, ja då har vi en mycket olika uppfattning, i alla fall om hur fenomenet "Harry Potter" bör definieras.
Men hur som helst är det en bra frågeställning beträffande avsaknaden av Harry Potter i kulturdebatten. Och visst har varje mynt har två sidor. I Sverige har man aldrig, och särskilt inte i kultureliten, värdesatt barn- och ungdomskultur särskilt mycket. Detta visas ju redan genom de otroligt torftiga svenska översättningarna av Harry Potter-böckerna...
Vänliga hälsningar,
David
Skicka en kommentar