fredag 22 januari 2010

Reasons to be cheerful part 3


Mitt mål på årets Berlinal är att bara hänga på svåra rullar i Panorama och Forum-sektionerna. Dels för att jag har en kollega som täcker tävlingssektionen åt SvD, dels för att jag har lärt mig att det är vid sidan av tävlan som man hittar framtidens mest spännande regissörer. Sådana som under året kommer att bli festivalfavoriter och inom ett par år tävla bland de stora elefanterna.

De smyger sig fram och de hamnar sällan på svenska biografer (där jag förr eller senare för det mesta får se tävlingsfilmerna).

Men, jag kommer nog inte kunna hålla mig ifrån att springa och se Noah Baumbachs Greenberg. Inte för att jag gillar trailern, utan för att Baumbach hittills inte har satt foten fel i någon film.

Och så ska det bli mycket spännande att se Greta Gerwig storfilmsdebutera - hon har varit behållning i mycket av mumblecore/microcinema på senare år.

3 kommentarer:

Johan sa...

Hur tycker du programmet ser ut i övrigt (även om det såklart inte är komplett ännu)? Några intressanta tips? Är väldigt sugen på att åka ner några dagar!

Hynek Pallas sa...

Johan. Jo, det lilla jag har hunnit ögna ser intressant ut. Ska ta ett ryck med programmet, men det blir nog först efter Göteborg. (Inför västkustens pärla kommer det snart tips - lovar. Men jag har valt ut så många filmer i år att det kanske bara är att länka till programmet ;-))

men lite Berlin:

Även om jag inte gillar Hrebejk är detta något som intresserar mig:

awasakiho ruze (Kawasaki’s Rose) by Czech director Jan Hrebejk, who focuses on a dark chapter of not-so-distant history: after the Dubcek era, corruption, opportunism and pragmatism converge in the ill-fated mixture that has meant the destruction of all forms of revolution. The story of a family unfolds when the daughter asks her highly esteemed father painful questions - though the film is about truth and forgiveness, not revenge.

Min nyvunna vurm för argentinsk film säger mig att detta är intressant:

El recuento de los daños (The Counting of the Damages) by Inés de Oliveira Cézar, Argentina (WP)

Rompecabezas (Puzzle) Argentina/France
By Natalia Smirnoff – debut film
With Maria Onetto, Gabriel Goity, Arturo Goetz, Henny Trailes
World Premiere


I tävlan är dessa också rätt intressanta

En Familie (A Family) Denmark
By Pernille Fischer Christensen (En soap, Silver Bear 2006, Dansen)
With Jesper Christensen, Lene Maria Christensen, Pilou Asbæk , Anne
Louise Hassing
World Premiere

En ganske snill mann (A Somewhat Gentle Man) Norway
By Hans Petter Moland (The Beautiful Country, Aberdeen, Gymnaslærer Pedersen)
With Stellan Skarsgård, Jannike Kruse Jåtog, Jan Gunnar Røise
World Premiere

Eu când vreau sa fluier, fluier (If I Want To Whistle, I Whistle) Romania/Sweden
By Florin Serban – debut film
With George Pistereanu, Ada Condeescu, Clara Voda, Mihai Constantin
World Premiere

Na Putu (On the Path) Bosnia and Herzegovina / Austria / Germany / Croatia
by Jasmila Zbanic (Grbavica, Golden Bear 2006)
with Zrinka Cvitesic (Shooting Star 2010), Leon Lucev, Ermin Bravo, Mirjana Karanovic
World premiere


Men det här är bara ett axplock. Bara Panorama består av över femtio filmer, och fröjden ligger lite i att gå på tips efter saker man inte känner till. Och i år är Forum expanded, med videokonst över hela Berlin, extra intressant. Blir nog ett bra år.

Johan sa...

Låter onekligen spännande!