lördag 9 januari 2010

Filmanalytikern Gür

Per Gudmundsson i all ära, men han öppnade helvetets portar när det gäller löst filmtyckande på SvDs ledarsidor. Bottennappet hittills är Thomas Gürs kolumn om Avatar.
Smaka på den här avslutningen (och byta gärna ut »Na’vi« mot svarta eller irakier, och »människorna på jorden« mot vita).

»Målgruppen för Avatar är inte Na’vi, de katthumanoida invånarna på gasjättemånen Pandora, vilka räddas av en handikappad amerikansk marinsoldat, utan just människorna på jorden. Då ska man nog inte bli förvånad om hjälten också är en sådan.«

3 kommentarer:

mikaels sa...

Man ser det man vill se, uppenbarligen...jag lånar Realistens kommentart ill Gürs artikel, som du antingen inte såg, eller inte brydde dig om:
"Filmen är helt klart rasistisk. Den framställer vita européer som totalt hänsynslösa i sin girighet beredda att döda hur mycket som helst för pengar. Om någon annan än vita människor skildrats på samma sätt hade det blivit ett ramaskri utan dess like och Cameron hade bojkottats på alla sätt."
Så länge man visar vita, helst amerikanska, män som förfärliga brukar ju alla filmkritiker vara nöjda, eller hur?

Nisse sa...

En senkommen komentar ang. Chytilova och tjeckisk film: jag laddade helt fräckt ned "Fruits of paradise", Juraj Herz "Morgiana" och Nemecs "Martyrs of love". Samtliga var intressanta och sevärda men lite väl free form crazy för mig.

"Daisies" är förstås underbar, liksom Nemecs "Party and the guests" och "Diamonds of the night" (som jag också, mycket fräckt, laddat ned). För att inte tala om filmerna av Herz, Vlacil och Kachyna, Second run är värda en medalj! Plus Svankmajer förstås, och Jiri Barta med fantastiska "The pied piper of Hamelin!

Jag skulle gärna vilja se Jakubisko's "The deserter and the nomads". Och Schorm's "The joke" borde man kanske köpa.

Lä på Criterions forum, tråden "Recommendations for Second run" och dröm....:
http://www.criterionforum.org/forum/viewtopic.php?f=18&t=2838

Anonym sa...

Tack så mycket, det hade jag missat.

Jag tar av mig hatten och bugar djupt. Att han lyckades få detta publicerat var ett konststycke i sig. Ja - t.o.m. ett mer praktfullt sådant än själva logiken i texten.

/D